Stacja kolejowa istnieje w Falenicy od około 1900 roku. Powstała jako przystanek Kolei Nadwiślańskiej, uruchomionej w latach siedemdziesiątych XIX wieku.
Do dziś zachował się pierwszy budynek tego przystanku – parterowy, podłużny dom drewniany. Wzniesiony potem, a istniejący do dziś murowany gmach przebudowano w stylu modernistycznym jeszcze w okresie międzywojennym. Pierwotnie swoim stylem przypominał stojącą obok łaźnię (później szalet). W przestronnym wnętrzu znajdowały się m.in. poczekalnia i kasy. Od roku 2010 w dużym budynku dworca, po remoncie wnętrza, znajduje się kino i kawiarnia. Budynek zdobi neon „Kino” pochodzący z warszawskiego kina Praha.
Dwa perony z wiatami pochodzą z lat trzydziestych XX wieku. Wiaty przypominają konstrukcje budowane na innych przystankach tzw. linii otwockiej, pozbawione są jednak pomieszczeń poczekalni z kasami. Podziemny tunel łączy obie strony torów kolejowych i daje dostęp do peronów.
Z gmachem dworca kontrastuje niska, przysadzista bryła dawnej łaźni, następnie szaletu. Wzniesiony z czerwonej cegły w czasie I wojny światowej i nieczynny przez ostatnie lata budynek został wyremontowany w 2015 roku. Ma tu zostać otwarty lokal gastronomiczny.
Liczne zabudowania kolejowe w Falenicy znajdują się ewidencji lub rejestrze zabytków.
W rejestrze:
– dwie wiaty peronowe
– drewniany budynek dworca, Patriotów 40B
W gminnej ewidencji, poza wiatami i drewnianym budynkiem, figurują:
– budynek mieszkalny Kolei Nadwiślanskiej, Patriotów 30D
– szalet, Patriotów 44A
– budynek dworca, Patriotów 44A
– budynek gospodarczy – nastawnia
– piwnica
– dom, Patriotów 50A
Galeria zdjęć:
Sorry, nothing found.